• Citigo
  • Fabia
      • Fabia
        Fabia
        Wyrazisty design, zachwycająca praktyczność
        • ​​​​​​​​​Nowoczesna, dynamiczna, pełna ekspresji
        • Nowa koncepcja designu wnętrza
        • Szersze i niższe nadwozie, doskonałe proporcje​
      • Fabia Monte Carlo
        Fabia Monte Carlo
        Funkcjonalność i styl w jednym
        • ​​​​​​​​Panoramiczne okno dachowe, czarne dodatki oraz aluminiowe felgi​​
        • ​​Sportowe siedzenia z czarno-czerwoną tapicerką i sportowa kierownica
        • Największa pojemność bagażnika w swojej klasie​
      • Fabia Combi
        Fabia Combi
        Zaczyna tam, gdzie inni kończą
        • ​​​​​​​​​Niezrównana pojemność bagażnika w swojej klasie
        • Nowe systemy zapewniające bezpieczeństwo i komfort
        • Wydajne i oszczędne silniki
      • Fabia Combi Scoutline
        Fabia Combi Scoutline
        Niewielki samochód z wielkimi możliwościami
        • ​​​Funkcjonalność, którą podkreśla design
        • ​Innowacyjne technologie 
        • ​16-calowe felgi Rock lub 17-calowe Clubber​​​
      • Fabia Combi Monte Carlo
        Fabia Combi Monte Carlo
        Funkcjonalność i styl w jednym
        • ​​​​​​​​​Panoramiczne okno dachowe, czarne dodatki oraz aluminiowe felgi
        • Sportowe siedzenia z czarno-czerwoną tapicerką i sportowa kierownica​​
        • ​​Największa pojemność bagażnika w swojej klasie​
  • Rapid
  • Scala
  • Octavia
      • Octavia
        Octavia
        Octavia
        • ​​​​​​​Przestronne wnętrze
        • ​Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
        • ​Większa moc, mniejsze spalanie​​
      • Octavia RS
        Octavia RS
        Najszybsza Octavia w historii
        • ​​​​​​Moc i dynamika​
        • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h – od 6,8 s
        • Prędkość maksymalna – do 248 km/h
      • Octavia RS 230
        Octavia RS 230
        Czysto sportowe emocje
        • ​​​​​​​​​​​​​Wyścigowa stylistyka, sportowe wnętrze, nowocesna technika i wnętrze, które robi wrażenie
        • Funkcja VAQ – elektronicznie regulowana blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi
        • Silnik benzynowy o pojemności 2l: 230 KM i prędkość maksymalna do aż 250 km/h​
      • Octavia G-TEC CNG
        Octavia G-TEC CNG
        Naturalna klasa sama w sobie
        • ​​​​​​​​​​​Przyjazna dla środowiska - mniej hałasu, mniej zanieczyszczeń​
        • Tańsza w eksploatacji - oszczędność paliwa​​
        • Pewna w pracy – pełne bezpieczeństwo​​
      • Octavia Combi
        Octavia Combi
        Octavia Combi
        • ​​Przestronne wnętrze
        • Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
        • Większa moc, mniejsze spalanie​​​​
      • Octavia Combi RS
        Octavia Combi RS
        Najszybsza Octavia w historii
        • ​​​Pojemny bagażnik - 610 litrów​ ​​
        • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h – od 6,9 s
        • Prędkość maksymalna – do 244 km/h
      • Octavia Scout
        Octavia Scout
        Octavia Scout
        • ​​​​​​​Terenowy styl
        • Wszechstronność z charakterem
        • Napęd 4x4​​​
      • Octavia Combi RS 230
        Octavia Combi RS 230
        Czysto sportowe emocje
        • ​​​​​​​​​​​​​​Wyścigowa stylistyka, sportowe wnętrze, nowocesna technika i wnętrze, które robi wrażenie
        • Funkcja VAQ – elektronicznie regulowana blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi
        • Silnik benzynowy o pojemności 2l: 230 KM i prędkość maksymalna do aż 250 km/h​
      • Octavia Combi G-TEC CNG
        Octavia Combi G-TEC CNG
        Naturalna klasa sama w sobie
        • ​​​​​​​​​​​Przyjazna dla środowiska - mniej hałasu, mniej zanieczyszczeń
        • Tańsza w eksploatacji - oszczędność paliwa
        • ​​Pewna w pracy – pełne bezpieczeństwo​​
  • Karoq
      • Karoq
        Karoq
        Nowa ŠKODA Karoq
        • ​​​​Pełen emocji design

        • Przestronne wnętrze

        • Zaawansowana technologia​​
  • Superb
      • Nowy Superb
        Nowy Superb
        Flagowa limuzyna ŠKODY
        • ​​​​​​Elegancka, dynamiczna, nowoczesna i wyjątkowa​​ stylistyka
        • ​​Innowacyjne systemy multimedialne
        • Pojemność bagażnika wykraczająca poza standardy segmentu​​​
      • Nowy Superb GreenLine
        Nowy Superb GreenLine
        Przyjazny środowisku
        • ​​​​​​​​​​Aerodynamiczne nadwozie i opony o niskim oporze toczenia​​
        • Oszczędny silnik 1.6 TDI o niskim spalaniu
        • ​Selektywna redukcja katalityczna z czynnikiem AdBlue
      • Nowy Superb Sportline
        Nowy Superb Sportline
        Tylko to, co najlepsze
        • Przeszywający design: czarne elementy SportLine i opcjonalne 19-calowe felgi Vega

        • ​Sportowe wnętrze: czarne wykończenie z oświetleniem LED
        • Niepowtarzalny charakter: obniżone o 15 mm sportowe zawieszenie i Performance Monitor – dla większych wrażeń z jazdy ​​​
      • Nowy Superb Combi
        Nowy Superb Combi
        Kosmiczna przestrzeń
        • ​​​660 litrów przestrzeni bagażowej
        • Liczne innowacyjne systemy bezpieczeństwa
        • Maksymalny komfort jazdy dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu
      • Nowy Superb Combi GreenLine
        Nowy Superb Combi GreenLine
        Przyjazny środowisku
        • ​​​​​​​​​​Aerodynamiczne nadwozie i opony o niskim oporze toczenia​​
        • Oszczędny silnik 1.6 TDI o niskim spalaniu
        • ​Selektywna redukcja katalityczna z czynnikiem AdBlue
      • Nowy Superb Combi Sportline
        Nowy Superb Combi Sportline
        Tylko to, co najlepsze
        • ​Przeszywający design: czarne elementy SportLine i opcjonalne 19-calowe felgi Vega
        • ​Sportowe wnętrze: czarne wykończenie z oświetleniem LED
        • Niepowtarzalny charakter: obniżone o 15 mm sportowe zawieszenie i Performance Monitor – dla większych wrażeń z jazdy ​​​​
  • Kamiq
  • Kodiaq
      • Kodiaq
        Kodiaq
        Silny jak niedźwiedź
        • ​​​​​Ekspresyjny i ponadczasowy design, emanujący ponadprzeciętną wytrzymałością​​
        • ​Siła i masywność w parze z rodzinnym duchem
        • Odkryj nowe tereny​​!

Dwie dekady koncernowej ŠKODY Felicia

9/9/2014
Przed dwudziestoma laty, 5 września 1994 roku, linię montażową macierzystej fabryki w Mladá Boleslav opuściła pierwsza, seryjna ŠKODA Felicia nowej generacji. Oficjalna premiera miała miejsce miesiąc później, na praskim Moście Karola, gdzie szerokiej publiczności zaprezentowano trzy pojazdy w czeskich barwach narodowych.

Konstrukcja, zapożyczająca imię od słynnego roadstera produkowanego w latach 1959-64, zastąpiła w programie produkcyjnym model Favorit, opracowany samodzielnie w pierwszej połowie lat 80. i wytwarzany od roku 1987.

Pomimo że Felicia wykorzystywała większość elementów i podzespołów swego poprzednika, to 1 187 części opracowano od nowa, zgodnie z normami obowiązującymi u nowego partnera strategicznego marki – Volkswagena. Prace nad następcą modelu Favorit ruszyły krótko po włączeniu marki ŠKODA w struktury koncernu VW, jeszcze w 1991 roku.

Rok później gotowe były już pierwsze prototypy (w tym samym czasie, równolegle rozpoczęto prace nad nową Octavią), a w 1993 roku powstała seria otwierająca pojazdów, poddawana intensywnym badaniom i testom.

W chwili swej premiery, samochód był oferowany z jedną z wersji sprawdzonego, benzynowego silnika 1.3 OHV zasilanego układem jednopunktowego wtrysku - o mocy 54 KM bądź 68 KM. Wyłącznie na rynki eksportowe kierowano pojazdy z odmianą silnika zasilanego poprzez gaźnik i mocy 58 KM.

Samochód został przyjęty bardzo ciepło, do tego stopnia, że tempo napływu zamówień powodowało odsuwanie w czasie premiery pojazdu na licznych rynkach zagranicznych. Także w naszym kraju, w roku 1995 liczba chętnych na nową Felicię spowodowała powrót zapisów na listy oczekujących oraz przedpłat, czego doświadczył sam autor niniejszej historii.


Stopniowo uruchamiano montaże w systemach SKD/CKD oraz produkcje modelu w innych zakładach – m.in. w Poznaniu (łącznie ponad 130 tysięcy sztuk), czy w Sarajewie (powojenne wznowienie programu produkcyjnego zakładów TAS).

Rynkowy sukces modelu wzmocniły jedynie nowości w gamie, wprowadzone w sezonie 1995. Ofertę silników poszerzono o jednostki VW – benzynową 1.6 MPi (75 KM) oraz – nieco później – wysokoprężną 1.9 D (64 KM).

Wprowadzono liczne opcje dodatkowe, wśród których takie jak wspomagany układ kierowniczy, system przeciwpoślizgowy ABS czy gazowe poduszki bezpieczeństwa były oferowane w marce po raz pierwszy w historii.

Stopniowo wprowadzano kolejne odmiany nadwoziowe – uniwersalną Felicię Combi (następcę modelu Forman), użytkowe: dwumiejscową Felicię Pickup (oferowaną na wybranych rynkach jako VW Caddy) i dwu- lub pięciomiejscową Van Plus, bazującą na Combi, wreszcie rekreacyjną Fun.

Wersje użytkowe oraz Fun produkowano w zakładach Vrchlabì. Nie zapomniano także o odmianie wieńczącej gamę – bogato wyposażonej i elegancko wykończonej wersji Laurin & Klement oraz o opcji układu klimatyzacji wnętrza. W roku 1996 wdrożono pakiet pierwszych istotnych zmian – m.in. wzmocniono strukturę karoserii oraz wprowadzono zasilanie silnika 1.3 OHV układem wtrysku wielopunktowego.

Na początku sezonu 1998 samochód poddano głębokiej modernizacji, upodabniając go stylistycznie do bestsellerowego modelu Octavia, wytwarzanego równolegle od roku 1996.

Jeszcze w 1995 roku opracowano Felicię Kit Car, przygotowaną do walki o tytuł mistrza producentów w swej klasie. W odmianie 1300 dysponowała mocą 136-147 KM, w 1500 – prawie 160 KM.

W tym samym sezonie samochód, z Pavlem Sibera za kierownicą, wywalczył w Rajdzie Argentyny zwycięstwo w klasie do 2000 ccm, a – prowadzony przez legendarnego Stiga Blomqvista – brąz w klasyfikacji generalnej Rajdu Wielkiej Brytanii (RAC Rally).


W roku 1996 – świeżo homologowana odmiana 1600 (174 KM) – przywozi złoto i srebro w klasie A6 (do 1600 ccm) ze słynnego Rajdu Monte Carlo oraz zwycięstwa w klasie z Rajdów Portugalii, Nowej Zelandii, Australii oraz brąz z RAC. Także Monte Carlo 1997 pada, w klasie, łupem Felicii 1600. Po tym triumfie marka wprowadza na sportową arenę Octavię Kit Car.

Tuż przed końcem 1998 roku linię montażową opuszcza milionowy egzemplarz koncernowej Felicii. Na horyzoncie pojawia się już następca – Fabia, jednak popyt na Felicię jest wciąż na tyle wysoki, że zapada decyzja o przeniesieniu jej produkcji do zakładu Kvasiny. Tam wytwarzano ją aż do 21 czerwca 2001 roku, wspierając sprzedaż licznymi, atrakcyjnymi edycjami specjalnymi, np. Mystery, Spring czy Trumf. Dziś, wiele z nich – chociażby Blu Sky z miękkim zwijanym dachem od Webasto czy Magic – są już poszukiwane przez kolekcjonerów. Z kolei specjalnie dla naszego rynku przygotowano m.in. edycje: Genua, Lato, Kliff i Perfekt. Łącznie, w latach 1994-2001 zbudowano ponad 1,4 miliona egzemplarzy wszystkich wersji, w tym najwięcej – 915 853 sztuk – odmiany hatchback, a najmniej – 3 992 egzemplarze – weekendowej Fun.

ŠKODA Felicia zalicza się do najważniejszych modeli w najnowszej historii marki. Stanowi pomost pomiędzy, w swym czasie bardzo nowoczesnym, przygotowanym własnymi siłami, modelem Favorit a w „pełni koncernową” Fabią pierwszej generacji, z roku 1999. W okresie produkcji tego właśnie modelu, ŠKODA była świadkiem największych zmian organizacyjnych i przeobrażeń związanych z nowym, strategicznym partnerstwem.

Dane techniczne samochodu ŠKODA Felicia 1.3 LXi, Typ 791, 1994

silnik: typu 781.136B rzędowy, czterocylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu, napęd kół przednich, rozrząd OHV napędzany dwurzędowym łańcuchem, chłodzony cieczą, chłodnica naporowa umieszczona z przodu pojazdu, wał korbowy ułożyskowany w trzech punktach, blok silnika odlany z metali lekkich , wymienne tuleje cylindrów
średnica cylindra: 75,5 mm, skok tłoka 72 mm, objętość skokowa 1289 ccm
stopień sprężania: 9,7:1
zasilanie: jednopunktowy wtrysk paliwa Bosch Mono-Motronic, katalizator
moc maksymalna: 68 KM przy 5500 obr./min
maksymalny moment obrotowy: 100 Nm/3750 obr./min
układ smarowania: ciśnieniowy
skrzynia przekładniowa: pięciostopniowa, mechaniczna, sterowana dźwignią umieszczoną w podłodze
układ hamulcowy: hamulce dwuobwodowe, z układem wspomagania, tarczowe z przodu, bębnowe z tyłu, okładziny bezazbestowe
zawieszenie przednie: kolumny McPherson, wahacze trójkątne, tylne: wahacze wleczone
ciekawostka: pierwsza seryjna, osobowa ŠKODA mogąca być wyposażona w układ ABS, wspomagania kierownicy i poduszki gazowe
nadwozie: samonośne, zamknięte, całkowicie stalowe, pięciodrzwiowe typu hatchback
wymiary nadwozia: długość 3860 mm, szerokość 1630 mm, wysokość 1420 mm, rozstaw osi 2460 mm
masa własna: 945 kg
ogumienie: bezdętkowe 165/70 R13, obręcze stalowe
czas przyspieszenia: 0-100 km/h: 16 s
prędkość maksymalna: 150 km/h
pojemność zbiornika paliwa: 42 litry
średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km
ilość zbudowanych egzemplarzy: łącznie ponad 1,4 mln wszystkich odmian

 

 

Autor: Tomasz Orlik, sierpień 2014
Fotografie: archiwum ŠKODY i Autora

 

​​Przed rozpoczęciem wiosennych podróży, warto pomyśleć o przeglądzie i odświeżeniu auta po zimie. ŠKODA podpowiada jak w kilku krokach przygotować samochód, by móc cieszyć się bezpieczną i komfortową jazdą w nowym sezonie.
Nowa ŠKODA KAMIQ to drugi model marki wyposażony w usługi z zakresu Connectivity najnowszej generacji. Innowacje wprowadzone z myślą o zmieniających się potrzebach klientów zapewniają łatwy dostęp do usług online, jednocześnie dbając o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. ŠKODA intensywnie pracuje nad rozwojem najnowocześniejszych systemów, które ułatwiają kierowcom jazdę i sprawiają, że staje się ona jeszcze bardziej przyjemna.​
​​​Nowy, miejski crossover ŠKODY, zgodnie z ewolucją języka designu marki, zachwyca przestronnym wnętrzem oraz praktycznością. To drugi po ŠKODZIE SCALA model, w którym zastosowano nową koncepcję designu wnętrz.​
• 28-31 marca na Motor Show w Poznaniu odbędzie się polska premiera nowej ŠKODY SCALA oraz ŠKODY KAMIQ 
• Podczas targów zaprezentowane zostaną modele koncepcyjne: VISION X i VISION E 
• Na stoisku nie zabraknie bestsellerowych modeli: ŠKODY FABIA i ŠKODY OCTAVIA RS oraz SUV-ów – KODIAQ w wersjach: RS, SPORTLINE, L&K i KAROQ SPORTLINE oraz SCOUT 
• Z okazji 15-lecia projektu ŠKODA AUTO Safety w strefie zewnętrznej na Placu Marka przewidziano innowacyjne atrakcje dla odwiedzających 
• 28 marca o godzinie 10:00 w hali 3A odbędzie się konferencja prasowa ŠKODY 

Podczas Poznań Motor Show ŠKODA po raz pierwszy w Polsce zaprezentuje nowy, kompaktowy model SCALA oraz najmniejszego członka rodziny SUV-ów marki, model KAMIQ. Z kolei modele koncepcyjne VISION X i VISION E pozwolą na wgląd w elektromobilną przyszłość marki. Na stoisku dostępne będą bestsellery oraz cieszące się popularnością SUV-y KODIAQ i KAROQ. W związku z tegorocznymi obchodami 15-lecia projektu ŠKODA AUTO Safety dla odwiedzających gości, przewidziano dodatkowe atrakcje w strefie zewnętrznej. Ponadto 28 marca o godzinie 10:00 w hali 3A odbędzie się konferencja prasowa marki.​​​​​
ŠKODA KAMIQ to połączenie dynamiki i przestronności SUV-ów ze zwinnością samochodów kompaktowych. Dzięki najbardziej innowacyjnym systemom wspomagania kierowcy, nowy model zapewnia najwyższe standardy bezpieczeństwa, znane z aut klasy premium. Warto zwrócić uwagę na to, że wiele z nich wchodzi w skład wyposażenia standardowego lub stanowi element atrakcyjnych cenowo pakietów promocyjnych.​
​​​Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie i coraz więcej użytkowników dróg poszukuje zrównoważonej alternatywy dla pojazdów spalinowych. Dynamiczny rozwój elektromobilności wiąże się ze zmianami w obrębie infrastruktury samochodowej. ŠKODA prezentuje główne wyzwania związane z rosnącą liczbą e-samochodów, koniecznością ich ładowania, a także idącą za tym zmianą przyzwyczajeń kierowców. ​
Dostępny w standardzie napęd na cztery koła ze specjalnym trybem do jazdy po bezdrożach, srebrne osłony podkreślające uterenowiony charakter auta oraz najnowsze funkcjonalności z obszaru connectivity – to tylko niektóre wyróżniki ŠKODY KAROQ SCOUT. Specjalna wersja kompaktowego SUV-a dostępna jest z dwoma jednostkami napędowymi oraz sześciobiegową, manualną skrzynią biegów lub siedmiobiegową automatyczną przekładnią DSG.​
Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie, ŠKODA zaprezentuje nową koncepcje z zakresu mikromobilności. Symbolem tego wydarzenia będzie KLEMENT, dwukołowy miejski pojazd napędzany elektrycznie. Silnik o mocy 4 kW umożliwia poruszanie się z prędkością do 45km/h, a funkcja przyspieszenia i hamowania jest niezwykle intuicyjna i dziecinnie prosta. Bezpieczną jazdę gwarantuje hydrauliczny hamulec z przodu wyposażony w ABS oraz oświetlenie LED. Pojazd wyposażony jest w system odzyskiwania energii z hamowania.​​​​
​​• 5-17 marca na Motor Show w Genewie ŠKODA po raz pierwszy zaprezentuje nowego SUV-a KAMIQ 
• W Genewie zadebiutuje także elektryczny model koncepcyjny VISION iV 
• 5 marca o 9:40 odbędzie się transmisja na żywo online z konferencji prasowej ŠKODY

Światowa premiera ŠKODY KAMIQ, nowego SUV-a w ofercie marki, debiut w pełni elektrycznego modelu koncepcyjnego VISION iV oraz prezentacja innowacyjnej SCALI – to tylko niektóre z atrakcji przygotowanych przez ŠKODĘ z okazji Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Zapraszamy do oglądania transmisji na żywo w wersji online z konferencji prasowej ŠKODY w dniu otwarcia 89. edycji Genewa Motor Show. ​
​​ŠKODA, która od dekady jest liderem polskiego rynku motoryzacyjnego, uruchomiła właśnie platformę online oferującą samochody w leasingu. To pionierskie rozwiązanie, którym marka kolejny raz wyprzedza konkurencję i umacnia się na pozycji prekursora w obszarze innowacji. To także nowatorska odpowiedź na zmieniające się trendy konsumenckie. Teraz klienci mogą wybrać nowy samochód przez Internet, szybciej i wygodniej, ograniczając formalności do minimum. Platforma dostępna jest pod adresem internetowym www.sklep.skoda-auto.pl.​