• Citigo
  • Fabia
      • Fabia
        Fabia
        Wyrazisty design, zachwycająca praktyczność
        • ​​​​​​​​​Nowoczesna, dynamiczna, pełna ekspresji
        • Nowa koncepcja designu wnętrza
        • Szersze i niższe nadwozie, doskonałe proporcje​
      • Fabia Monte Carlo
        Fabia Monte Carlo
        Funkcjonalność i styl w jednym
        • ​​​​​​​​Panoramiczne okno dachowe, czarne dodatki oraz aluminiowe felgi​​
        • ​​Sportowe siedzenia z czarno-czerwoną tapicerką i sportowa kierownica
        • Największa pojemność bagażnika w swojej klasie​
      • Fabia Combi
        Fabia Combi
        Zaczyna tam, gdzie inni kończą
        • ​​​​​​​​​Niezrównana pojemność bagażnika w swojej klasie
        • Nowe systemy zapewniające bezpieczeństwo i komfort
        • Wydajne i oszczędne silniki
      • Fabia Combi Scoutline
        Fabia Combi Scoutline
        Niewielki samochód z wielkimi możliwościami
        • ​​​Funkcjonalność, którą podkreśla design
        • ​Innowacyjne technologie 
        • ​16-calowe felgi Rock lub 17-calowe Clubber​​​
      • Fabia Combi Monte Carlo
        Fabia Combi Monte Carlo
        Funkcjonalność i styl w jednym
        • ​​​​​​​​​Panoramiczne okno dachowe, czarne dodatki oraz aluminiowe felgi
        • Sportowe siedzenia z czarno-czerwoną tapicerką i sportowa kierownica​​
        • ​​Największa pojemność bagażnika w swojej klasie​
  • Rapid
  • Octavia
      • Octavia
        Octavia
        Octavia
        • ​​​​​​​Przestronne wnętrze
        • ​Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
        • ​Większa moc, mniejsze spalanie​​
      • Octavia RS
        Octavia RS
        Najszybsza Octavia w historii
        • ​​​​​​Moc i dynamika​
        • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h – od 6,8 s
        • Prędkość maksymalna – do 248 km/h
      • Octavia RS 230
        Octavia RS 230
        Czysto sportowe emocje
        • ​​​​​​​​​​​​​Wyścigowa stylistyka, sportowe wnętrze, nowocesna technika i wnętrze, które robi wrażenie
        • Funkcja VAQ – elektronicznie regulowana blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi
        • Silnik benzynowy o pojemności 2l: 230 KM i prędkość maksymalna do aż 250 km/h​
      • Octavia G-TEC CNG
        Octavia G-TEC CNG
        Naturalna klasa sama w sobie
        • ​​​​​​​​​​​Przyjazna dla środowiska - mniej hałasu, mniej zanieczyszczeń​
        • Tańsza w eksploatacji - oszczędność paliwa​​
        • Pewna w pracy – pełne bezpieczeństwo​​
      • Octavia Combi
        Octavia Combi
        Octavia Combi
        • ​​Przestronne wnętrze
        • Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
        • Większa moc, mniejsze spalanie​​​​
      • Octavia Combi RS
        Octavia Combi RS
        Najszybsza Octavia w historii
        • ​​​Pojemny bagażnik - 610 litrów​ ​​
        • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h – od 6,9 s
        • Prędkość maksymalna – do 244 km/h
      • Octavia Scout
        Octavia Scout
        Octavia Scout
        • ​​​​​​​Terenowy styl
        • Wszechstronność z charakterem
        • Napęd 4x4​​​
      • Octavia Combi RS 230
        Octavia Combi RS 230
        Czysto sportowe emocje
        • ​​​​​​​​​​​​​​Wyścigowa stylistyka, sportowe wnętrze, nowocesna technika i wnętrze, które robi wrażenie
        • Funkcja VAQ – elektronicznie regulowana blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi
        • Silnik benzynowy o pojemności 2l: 230 KM i prędkość maksymalna do aż 250 km/h​
      • Octavia Combi G-TEC CNG
        Octavia Combi G-TEC CNG
        Naturalna klasa sama w sobie
        • ​​​​​​​​​​​Przyjazna dla środowiska - mniej hałasu, mniej zanieczyszczeń
        • Tańsza w eksploatacji - oszczędność paliwa
        • ​​Pewna w pracy – pełne bezpieczeństwo​​
  • Karoq
      • Karoq
        Karoq
        Nowa ŠKODA Karoq
        • ​​​​Pełen emocji design

        • Przestronne wnętrze

        • Zaawansowana technologia​​
  • Superb
      • Nowy Superb
        Nowy Superb
        Flagowa limuzyna ŠKODY
        • ​​​​​​Elegancka, dynamiczna, nowoczesna i wyjątkowa​​ stylistyka
        • ​​Innowacyjne systemy multimedialne
        • Pojemność bagażnika wykraczająca poza standardy segmentu​​​
      • Nowy Superb GreenLine
        Nowy Superb GreenLine
        Przyjazny środowisku
        • ​​​​​​​​​​Aerodynamiczne nadwozie i opony o niskim oporze toczenia​​
        • Oszczędny silnik 1.6 TDI o niskim spalaniu
        • ​Selektywna redukcja katalityczna z czynnikiem AdBlue
      • Nowy Superb Sportline
        Nowy Superb Sportline
        Tylko to, co najlepsze
        • Przeszywający design: czarne elementy SportLine i opcjonalne 19-calowe felgi Vega

        • ​Sportowe wnętrze: czarne wykończenie z oświetleniem LED
        • Niepowtarzalny charakter: obniżone o 15 mm sportowe zawieszenie i Performance Monitor – dla większych wrażeń z jazdy ​​​
      • Nowy Superb Combi
        Nowy Superb Combi
        Kosmiczna przestrzeń
        • ​​​660 litrów przestrzeni bagażowej
        • Liczne innowacyjne systemy bezpieczeństwa
        • Maksymalny komfort jazdy dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu
      • Nowy Superb Combi GreenLine
        Nowy Superb Combi GreenLine
        Przyjazny środowisku
        • ​​​​​​​​​​Aerodynamiczne nadwozie i opony o niskim oporze toczenia​​
        • Oszczędny silnik 1.6 TDI o niskim spalaniu
        • ​Selektywna redukcja katalityczna z czynnikiem AdBlue
      • Nowy Superb Combi Sportline
        Nowy Superb Combi Sportline
        Tylko to, co najlepsze
        • ​Przeszywający design: czarne elementy SportLine i opcjonalne 19-calowe felgi Vega
        • ​Sportowe wnętrze: czarne wykończenie z oświetleniem LED
        • Niepowtarzalny charakter: obniżone o 15 mm sportowe zawieszenie i Performance Monitor – dla większych wrażeń z jazdy ​​​​
  • Kodiaq
      • Kodiaq
        Kodiaq
        Silny jak niedźwiedź
        • ​​​​​Ekspresyjny i ponadczasowy design, emanujący ponadprzeciętną wytrzymałością​​
        • ​Siła i masywność w parze z rodzinnym duchem
        • Odkryj nowe tereny​​!

Dwie dekady koncernowej ŠKODY Felicia

9/9/2014
Przed dwudziestoma laty, 5 września 1994 roku, linię montażową macierzystej fabryki w Mladá Boleslav opuściła pierwsza, seryjna ŠKODA Felicia nowej generacji. Oficjalna premiera miała miejsce miesiąc później, na praskim Moście Karola, gdzie szerokiej publiczności zaprezentowano trzy pojazdy w czeskich barwach narodowych.

Konstrukcja, zapożyczająca imię od słynnego roadstera produkowanego w latach 1959-64, zastąpiła w programie produkcyjnym model Favorit, opracowany samodzielnie w pierwszej połowie lat 80. i wytwarzany od roku 1987.

Pomimo że Felicia wykorzystywała większość elementów i podzespołów swego poprzednika, to 1 187 części opracowano od nowa, zgodnie z normami obowiązującymi u nowego partnera strategicznego marki – Volkswagena. Prace nad następcą modelu Favorit ruszyły krótko po włączeniu marki ŠKODA w struktury koncernu VW, jeszcze w 1991 roku.

Rok później gotowe były już pierwsze prototypy (w tym samym czasie, równolegle rozpoczęto prace nad nową Octavią), a w 1993 roku powstała seria otwierająca pojazdów, poddawana intensywnym badaniom i testom.

W chwili swej premiery, samochód był oferowany z jedną z wersji sprawdzonego, benzynowego silnika 1.3 OHV zasilanego układem jednopunktowego wtrysku - o mocy 54 KM bądź 68 KM. Wyłącznie na rynki eksportowe kierowano pojazdy z odmianą silnika zasilanego poprzez gaźnik i mocy 58 KM.

Samochód został przyjęty bardzo ciepło, do tego stopnia, że tempo napływu zamówień powodowało odsuwanie w czasie premiery pojazdu na licznych rynkach zagranicznych. Także w naszym kraju, w roku 1995 liczba chętnych na nową Felicię spowodowała powrót zapisów na listy oczekujących oraz przedpłat, czego doświadczył sam autor niniejszej historii.


Stopniowo uruchamiano montaże w systemach SKD/CKD oraz produkcje modelu w innych zakładach – m.in. w Poznaniu (łącznie ponad 130 tysięcy sztuk), czy w Sarajewie (powojenne wznowienie programu produkcyjnego zakładów TAS).

Rynkowy sukces modelu wzmocniły jedynie nowości w gamie, wprowadzone w sezonie 1995. Ofertę silników poszerzono o jednostki VW – benzynową 1.6 MPi (75 KM) oraz – nieco później – wysokoprężną 1.9 D (64 KM).

Wprowadzono liczne opcje dodatkowe, wśród których takie jak wspomagany układ kierowniczy, system przeciwpoślizgowy ABS czy gazowe poduszki bezpieczeństwa były oferowane w marce po raz pierwszy w historii.

Stopniowo wprowadzano kolejne odmiany nadwoziowe – uniwersalną Felicię Combi (następcę modelu Forman), użytkowe: dwumiejscową Felicię Pickup (oferowaną na wybranych rynkach jako VW Caddy) i dwu- lub pięciomiejscową Van Plus, bazującą na Combi, wreszcie rekreacyjną Fun.

Wersje użytkowe oraz Fun produkowano w zakładach Vrchlabì. Nie zapomniano także o odmianie wieńczącej gamę – bogato wyposażonej i elegancko wykończonej wersji Laurin & Klement oraz o opcji układu klimatyzacji wnętrza. W roku 1996 wdrożono pakiet pierwszych istotnych zmian – m.in. wzmocniono strukturę karoserii oraz wprowadzono zasilanie silnika 1.3 OHV układem wtrysku wielopunktowego.

Na początku sezonu 1998 samochód poddano głębokiej modernizacji, upodabniając go stylistycznie do bestsellerowego modelu Octavia, wytwarzanego równolegle od roku 1996.

Jeszcze w 1995 roku opracowano Felicię Kit Car, przygotowaną do walki o tytuł mistrza producentów w swej klasie. W odmianie 1300 dysponowała mocą 136-147 KM, w 1500 – prawie 160 KM.

W tym samym sezonie samochód, z Pavlem Sibera za kierownicą, wywalczył w Rajdzie Argentyny zwycięstwo w klasie do 2000 ccm, a – prowadzony przez legendarnego Stiga Blomqvista – brąz w klasyfikacji generalnej Rajdu Wielkiej Brytanii (RAC Rally).


W roku 1996 – świeżo homologowana odmiana 1600 (174 KM) – przywozi złoto i srebro w klasie A6 (do 1600 ccm) ze słynnego Rajdu Monte Carlo oraz zwycięstwa w klasie z Rajdów Portugalii, Nowej Zelandii, Australii oraz brąz z RAC. Także Monte Carlo 1997 pada, w klasie, łupem Felicii 1600. Po tym triumfie marka wprowadza na sportową arenę Octavię Kit Car.

Tuż przed końcem 1998 roku linię montażową opuszcza milionowy egzemplarz koncernowej Felicii. Na horyzoncie pojawia się już następca – Fabia, jednak popyt na Felicię jest wciąż na tyle wysoki, że zapada decyzja o przeniesieniu jej produkcji do zakładu Kvasiny. Tam wytwarzano ją aż do 21 czerwca 2001 roku, wspierając sprzedaż licznymi, atrakcyjnymi edycjami specjalnymi, np. Mystery, Spring czy Trumf. Dziś, wiele z nich – chociażby Blu Sky z miękkim zwijanym dachem od Webasto czy Magic – są już poszukiwane przez kolekcjonerów. Z kolei specjalnie dla naszego rynku przygotowano m.in. edycje: Genua, Lato, Kliff i Perfekt. Łącznie, w latach 1994-2001 zbudowano ponad 1,4 miliona egzemplarzy wszystkich wersji, w tym najwięcej – 915 853 sztuk – odmiany hatchback, a najmniej – 3 992 egzemplarze – weekendowej Fun.

ŠKODA Felicia zalicza się do najważniejszych modeli w najnowszej historii marki. Stanowi pomost pomiędzy, w swym czasie bardzo nowoczesnym, przygotowanym własnymi siłami, modelem Favorit a w „pełni koncernową” Fabią pierwszej generacji, z roku 1999. W okresie produkcji tego właśnie modelu, ŠKODA była świadkiem największych zmian organizacyjnych i przeobrażeń związanych z nowym, strategicznym partnerstwem.

Dane techniczne samochodu ŠKODA Felicia 1.3 LXi, Typ 791, 1994

silnik: typu 781.136B rzędowy, czterocylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu, napęd kół przednich, rozrząd OHV napędzany dwurzędowym łańcuchem, chłodzony cieczą, chłodnica naporowa umieszczona z przodu pojazdu, wał korbowy ułożyskowany w trzech punktach, blok silnika odlany z metali lekkich , wymienne tuleje cylindrów
średnica cylindra: 75,5 mm, skok tłoka 72 mm, objętość skokowa 1289 ccm
stopień sprężania: 9,7:1
zasilanie: jednopunktowy wtrysk paliwa Bosch Mono-Motronic, katalizator
moc maksymalna: 68 KM przy 5500 obr./min
maksymalny moment obrotowy: 100 Nm/3750 obr./min
układ smarowania: ciśnieniowy
skrzynia przekładniowa: pięciostopniowa, mechaniczna, sterowana dźwignią umieszczoną w podłodze
układ hamulcowy: hamulce dwuobwodowe, z układem wspomagania, tarczowe z przodu, bębnowe z tyłu, okładziny bezazbestowe
zawieszenie przednie: kolumny McPherson, wahacze trójkątne, tylne: wahacze wleczone
ciekawostka: pierwsza seryjna, osobowa ŠKODA mogąca być wyposażona w układ ABS, wspomagania kierownicy i poduszki gazowe
nadwozie: samonośne, zamknięte, całkowicie stalowe, pięciodrzwiowe typu hatchback
wymiary nadwozia: długość 3860 mm, szerokość 1630 mm, wysokość 1420 mm, rozstaw osi 2460 mm
masa własna: 945 kg
ogumienie: bezdętkowe 165/70 R13, obręcze stalowe
czas przyspieszenia: 0-100 km/h: 16 s
prędkość maksymalna: 150 km/h
pojemność zbiornika paliwa: 42 litry
średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km
ilość zbudowanych egzemplarzy: łącznie ponad 1,4 mln wszystkich odmian

 

 

Autor: Tomasz Orlik, sierpień 2014
Fotografie: archiwum ŠKODY i Autora

 

​​Przed rozpoczęciem tegorocznego sezonu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) wielu ekspertów zastanawiało się, jak daleko może zajść duet zespołu ŠKODA Polska Motorsport, Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk. Kierowca bez żadnego doświadczenia w samochodzie R5 dostał do dyspozycji najlepszą konstrukcję na świecie w swojej klasie. Można było zadawać sobie pytanie – co da tego typu połączenie i jak szybko Marczyk odnajdzie się w nowej dla siebie maszynie? Na odpowiedzi nie trzeba było długo czekać. Wybór popularnego „Miko” na twarz ŠKODA Polska Motorsport okazał się sportowym strzałem w dziesiątkę.​
​​​ŠKODA otwiera kolejny rozdział w historii designu swoich aut, prezentując sylwetkę najnowszego modelu kompaktowego w wersji hatchback. Emocjonujący design samochodu zbliżony jest do modelu koncepcyjnego VISION RS, zaprezentowanego podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. To pierwszy pięciodrzwiowy model ŠKODY, który wykorzystuje uniwersalną platformę A0 MQB, jednocześnie oferując najnowsze rozwiązania technologiczne. ​
​​​ŠKODA FABIA R5 stanie w najbliższą niedzielę w Wirtualnym Salonie ŠKODY. W roli osoby prezentującej samochód wystąpi Mikołaj Marczyk, który za kierownicą tego rajdowego modelu wywalczył V-CE Mistrzostwo w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski 2018 (RSMP 2018) oraz zwycięstwo we wrześniowym Rajdzie Polski. Marczyk będzie na żywo udzielał odpowiedzi na pytania zadawane przez widzów oraz opowiadał o samochodzie i swoich występach w RSMP. Dodatkowo, wspólnie z profesjonalnym doradcą, dokonają porównania samochodu z dostępnym w Salonie, nowym, doskonale wyposażonym modelem FABIA w wersji Style. ​
​​​Wnętrze debiutującej na Targach Motoryzacyjnych w Paryżu ŠKODY KODIAQ RS to połączenie przestronnej i komfortowej przestrzeni oraz praktyczności. Dzięki sportowemu charakterowi oraz silnikowi wysokoprężnemu o mocy 176 kW (240 KM), KODIAQ RS dostarczać będzie jego posiadaczom wielu emocji.​
Słynny Alfred Hitchcock nie wymyśliłby scenariusza, jaki towarzyszył finałowej rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP), PZM 75. Rajdowi Polski, który w miniony weekend odbył się w Mikołajkach. Walka o mistrzowski tytuł w klasyfikacji generalnej trwała aż do ostatnich metrów finałowej próby zawodów. Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk, którzy zaliczają swój pierwszy sezon w samochodzie klasy R5 musieli wygrać najważniejszy rajd sezonu, aby myśleć o tytule. Ten plan załoga ŠKODA Polska Motorsport wykonała w stu procentach i po sześciu oesowych zwycięstwach sięgnęła po triumf w PZM 75. Rajdzie Polski. Ostatecznie sezon zakończyła z tytułem wicemistrzów Polski przegrywając z Grzegorzem Grzybem batalię o tę szarfę o zaledwie jeden punkt.​​​​
Nowy czerwony emblemat, niebieski lakier, czarne elementy wykończenia – m.in. dzięki tym rozwiązaniom ŠKODA KODIAQ RS będzie wyróżniać się w ofercie marki. Pierwszy SUV w odmianie RS, charakterystycznej dla sportowych samochodów ŠKODY, zadebiutuje w październiku, podczas Paryskiego Salonu Samochodowego. Przedstawiamy szkice, zapowiadające ten model i po raz pierwszy prezentujące w pełni jego design.​
Sportowy i elegancki design oraz zastosowanie 20-calowych obręczy kół Xtreme to wyróżnik debiutującej ŠKODY KODIAQ RS. Pierwszy SUV ŠKODY z emblematem RS swoją premierę będzie świętować już niebawem, podczas Paryskiego Salonu Samochodowego. Dziś producent zdradza jeszcze więcej szczegółów dotyczących designu premierowo prezentowanego samochodu. ​​​​
Jeszcze bardziej dynamiczny – taki będzie nowy model ŠKODY z gamy RS. ŠKODA KODIAQ to samochód z najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym w historii marki, który właśnie zyskał nowy, jeszcze bardziej sportowy charakter. Model KODIAQ RS premierowo będzie można zobaczyć podczas Paryskiego Salonu Motoryzacyjnego w październiku.​​​​
​​​Mikołaj Marczyk wraz z Szymonem Gospodarczykiem sięgnęli po wygraną w jedynej zagranicznej rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) sezonu 2018. Podczas rozgrywanego na Litwie 4. Rally Elektrenai załoga ŠKODA Polska Motorsport zgarnęła komplet 30 punktów i nadal liczy się w walce o tegoroczny tytuł. Zarówno dla Mikołaja, jak i Szymona był to pierwszy w karierze triumf w krajowym czempionacie. Tym samym popularny „Miko” został najmłodszym w historii zwycięzcą rundy RSMP.​
​​​Usportowione i wykonane z produktów najwyższej jakości – takie jest wnętrze ŠKODY VISION RS. Kompaktowy, oddający dynamicznego ducha model RS zostanie zaprezentowany po raz pierwszy podczas zbliżającego się Paryskiego Salonu Motoryzacyjnego 2018. Już teraz marka udostępnia szkice i materiały wideo prezentujące proces powstawania tego innowacyjnego samochodu.​