• Citigo
  • Fabia
      • Fabia
        Fabia
        Wyrazisty design, zachwycająca praktyczność
        • ​​​​​​​​​Nowoczesna, dynamiczna, pełna ekspresji
        • Nowa koncepcja designu wnętrza
        • Szersze i niższe nadwozie, doskonałe proporcje​
      • Fabia Monte Carlo
        Fabia Monte Carlo
        Funkcjonalność i styl w jednym
        • ​​​​​​​​Panoramiczne okno dachowe, czarne dodatki oraz aluminiowe felgi​​
        • ​​Sportowe siedzenia z czarno-czerwoną tapicerką i sportowa kierownica
        • Największa pojemność bagażnika w swojej klasie​
      • Fabia Combi
        Fabia Combi
        Zaczyna tam, gdzie inni kończą
        • ​​​​​​​​​Niezrównana pojemność bagażnika w swojej klasie
        • Nowe systemy zapewniające bezpieczeństwo i komfort
        • Wydajne i oszczędne silniki
      • Fabia Combi Scoutline
        Fabia Combi Scoutline
        Niewielki samochód z wielkimi możliwościami
        • ​​​Funkcjonalność, którą podkreśla design
        • ​Innowacyjne technologie 
        • ​16-calowe felgi Rock lub 17-calowe Clubber​​​
      • Fabia Combi Monte Carlo
        Fabia Combi Monte Carlo
        Funkcjonalność i styl w jednym
        • ​​​​​​​​​Panoramiczne okno dachowe, czarne dodatki oraz aluminiowe felgi
        • Sportowe siedzenia z czarno-czerwoną tapicerką i sportowa kierownica​​
        • ​​Największa pojemność bagażnika w swojej klasie​
  • Rapid
  • Octavia
      • Octavia
        Octavia
        Octavia
        • ​​​​​​​Przestronne wnętrze
        • ​Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
        • ​Większa moc, mniejsze spalanie​​
      • Octavia RS
        Octavia RS
        Najszybsza Octavia w historii
        • ​​​​​​Moc i dynamika​
        • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h – od 6,8 s
        • Prędkość maksymalna – do 248 km/h
      • Octavia RS 230
        Octavia RS 230
        Czysto sportowe emocje
        • ​​​​​​​​​​​​​Wyścigowa stylistyka, sportowe wnętrze, nowocesna technika i wnętrze, które robi wrażenie
        • Funkcja VAQ – elektronicznie regulowana blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi
        • Silnik benzynowy o pojemności 2l: 230 KM i prędkość maksymalna do aż 250 km/h​
      • Octavia G-TEC CNG
        Octavia G-TEC CNG
        Naturalna klasa sama w sobie
        • ​​​​​​​​​​​Przyjazna dla środowiska - mniej hałasu, mniej zanieczyszczeń​
        • Tańsza w eksploatacji - oszczędność paliwa​​
        • Pewna w pracy – pełne bezpieczeństwo​​
      • Octavia Combi
        Octavia Combi
        Octavia Combi
        • ​​Przestronne wnętrze
        • Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
        • Większa moc, mniejsze spalanie​​​​
      • Octavia Combi RS
        Octavia Combi RS
        Najszybsza Octavia w historii
        • ​​​Pojemny bagażnik - 610 litrów​ ​​
        • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h – od 6,9 s
        • Prędkość maksymalna – do 244 km/h
      • Octavia Scout
        Octavia Scout
        Octavia Scout
        • ​​​​​​​Terenowy styl
        • Wszechstronność z charakterem
        • Napęd 4x4​​​
      • Octavia Combi RS 230
        Octavia Combi RS 230
        Czysto sportowe emocje
        • ​​​​​​​​​​​​​​Wyścigowa stylistyka, sportowe wnętrze, nowocesna technika i wnętrze, które robi wrażenie
        • Funkcja VAQ – elektronicznie regulowana blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi
        • Silnik benzynowy o pojemności 2l: 230 KM i prędkość maksymalna do aż 250 km/h​
      • Octavia Combi G-TEC CNG
        Octavia Combi G-TEC CNG
        Naturalna klasa sama w sobie
        • ​​​​​​​​​​​Przyjazna dla środowiska - mniej hałasu, mniej zanieczyszczeń
        • Tańsza w eksploatacji - oszczędność paliwa
        • ​​Pewna w pracy – pełne bezpieczeństwo​​
  • Karoq
      • Karoq
        Karoq
        Nowa ŠKODA Karoq
        • ​​​​Pełen emocji design

        • Przestronne wnętrze

        • Zaawansowana technologia​​
  • Superb
      • Nowy Superb
        Nowy Superb
        Flagowa limuzyna ŠKODY
        • ​​​​​​Elegancka, dynamiczna, nowoczesna i wyjątkowa​​ stylistyka
        • ​​Innowacyjne systemy multimedialne
        • Pojemność bagażnika wykraczająca poza standardy segmentu​​​
      • Nowy Superb GreenLine
        Nowy Superb GreenLine
        Przyjazny środowisku
        • ​​​​​​​​​​Aerodynamiczne nadwozie i opony o niskim oporze toczenia​​
        • Oszczędny silnik 1.6 TDI o niskim spalaniu
        • ​Selektywna redukcja katalityczna z czynnikiem AdBlue
      • Nowy Superb Sportline
        Nowy Superb Sportline
        Tylko to, co najlepsze
        • Przeszywający design: czarne elementy SportLine i opcjonalne 19-calowe felgi Vega

        • ​Sportowe wnętrze: czarne wykończenie z oświetleniem LED
        • Niepowtarzalny charakter: obniżone o 15 mm sportowe zawieszenie i Performance Monitor – dla większych wrażeń z jazdy ​​​
      • Nowy Superb Combi
        Nowy Superb Combi
        Kosmiczna przestrzeń
        • ​​​660 litrów przestrzeni bagażowej
        • Liczne innowacyjne systemy bezpieczeństwa
        • Maksymalny komfort jazdy dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu
      • Nowy Superb Combi GreenLine
        Nowy Superb Combi GreenLine
        Przyjazny środowisku
        • ​​​​​​​​​​Aerodynamiczne nadwozie i opony o niskim oporze toczenia​​
        • Oszczędny silnik 1.6 TDI o niskim spalaniu
        • ​Selektywna redukcja katalityczna z czynnikiem AdBlue
      • Nowy Superb Combi Sportline
        Nowy Superb Combi Sportline
        Tylko to, co najlepsze
        • ​Przeszywający design: czarne elementy SportLine i opcjonalne 19-calowe felgi Vega
        • ​Sportowe wnętrze: czarne wykończenie z oświetleniem LED
        • Niepowtarzalny charakter: obniżone o 15 mm sportowe zawieszenie i Performance Monitor – dla większych wrażeń z jazdy ​​​​
  • Kodiaq
      • Kodiaq
        Kodiaq
        Silny jak niedźwiedź
        • ​​​​​Ekspresyjny i ponadczasowy design, emanujący ponadprzeciętną wytrzymałością​​
        • ​Siła i masywność w parze z rodzinnym duchem
        • Odkryj nowe tereny​​!

Dwie dekady koncernowej ŠKODY Felicia

9/9/2014
Przed dwudziestoma laty, 5 września 1994 roku, linię montażową macierzystej fabryki w Mladá Boleslav opuściła pierwsza, seryjna ŠKODA Felicia nowej generacji. Oficjalna premiera miała miejsce miesiąc później, na praskim Moście Karola, gdzie szerokiej publiczności zaprezentowano trzy pojazdy w czeskich barwach narodowych.

Konstrukcja, zapożyczająca imię od słynnego roadstera produkowanego w latach 1959-64, zastąpiła w programie produkcyjnym model Favorit, opracowany samodzielnie w pierwszej połowie lat 80. i wytwarzany od roku 1987.

Pomimo że Felicia wykorzystywała większość elementów i podzespołów swego poprzednika, to 1 187 części opracowano od nowa, zgodnie z normami obowiązującymi u nowego partnera strategicznego marki – Volkswagena. Prace nad następcą modelu Favorit ruszyły krótko po włączeniu marki ŠKODA w struktury koncernu VW, jeszcze w 1991 roku.

Rok później gotowe były już pierwsze prototypy (w tym samym czasie, równolegle rozpoczęto prace nad nową Octavią), a w 1993 roku powstała seria otwierająca pojazdów, poddawana intensywnym badaniom i testom.

W chwili swej premiery, samochód był oferowany z jedną z wersji sprawdzonego, benzynowego silnika 1.3 OHV zasilanego układem jednopunktowego wtrysku - o mocy 54 KM bądź 68 KM. Wyłącznie na rynki eksportowe kierowano pojazdy z odmianą silnika zasilanego poprzez gaźnik i mocy 58 KM.

Samochód został przyjęty bardzo ciepło, do tego stopnia, że tempo napływu zamówień powodowało odsuwanie w czasie premiery pojazdu na licznych rynkach zagranicznych. Także w naszym kraju, w roku 1995 liczba chętnych na nową Felicię spowodowała powrót zapisów na listy oczekujących oraz przedpłat, czego doświadczył sam autor niniejszej historii.


Stopniowo uruchamiano montaże w systemach SKD/CKD oraz produkcje modelu w innych zakładach – m.in. w Poznaniu (łącznie ponad 130 tysięcy sztuk), czy w Sarajewie (powojenne wznowienie programu produkcyjnego zakładów TAS).

Rynkowy sukces modelu wzmocniły jedynie nowości w gamie, wprowadzone w sezonie 1995. Ofertę silników poszerzono o jednostki VW – benzynową 1.6 MPi (75 KM) oraz – nieco później – wysokoprężną 1.9 D (64 KM).

Wprowadzono liczne opcje dodatkowe, wśród których takie jak wspomagany układ kierowniczy, system przeciwpoślizgowy ABS czy gazowe poduszki bezpieczeństwa były oferowane w marce po raz pierwszy w historii.

Stopniowo wprowadzano kolejne odmiany nadwoziowe – uniwersalną Felicię Combi (następcę modelu Forman), użytkowe: dwumiejscową Felicię Pickup (oferowaną na wybranych rynkach jako VW Caddy) i dwu- lub pięciomiejscową Van Plus, bazującą na Combi, wreszcie rekreacyjną Fun.

Wersje użytkowe oraz Fun produkowano w zakładach Vrchlabì. Nie zapomniano także o odmianie wieńczącej gamę – bogato wyposażonej i elegancko wykończonej wersji Laurin & Klement oraz o opcji układu klimatyzacji wnętrza. W roku 1996 wdrożono pakiet pierwszych istotnych zmian – m.in. wzmocniono strukturę karoserii oraz wprowadzono zasilanie silnika 1.3 OHV układem wtrysku wielopunktowego.

Na początku sezonu 1998 samochód poddano głębokiej modernizacji, upodabniając go stylistycznie do bestsellerowego modelu Octavia, wytwarzanego równolegle od roku 1996.

Jeszcze w 1995 roku opracowano Felicię Kit Car, przygotowaną do walki o tytuł mistrza producentów w swej klasie. W odmianie 1300 dysponowała mocą 136-147 KM, w 1500 – prawie 160 KM.

W tym samym sezonie samochód, z Pavlem Sibera za kierownicą, wywalczył w Rajdzie Argentyny zwycięstwo w klasie do 2000 ccm, a – prowadzony przez legendarnego Stiga Blomqvista – brąz w klasyfikacji generalnej Rajdu Wielkiej Brytanii (RAC Rally).


W roku 1996 – świeżo homologowana odmiana 1600 (174 KM) – przywozi złoto i srebro w klasie A6 (do 1600 ccm) ze słynnego Rajdu Monte Carlo oraz zwycięstwa w klasie z Rajdów Portugalii, Nowej Zelandii, Australii oraz brąz z RAC. Także Monte Carlo 1997 pada, w klasie, łupem Felicii 1600. Po tym triumfie marka wprowadza na sportową arenę Octavię Kit Car.

Tuż przed końcem 1998 roku linię montażową opuszcza milionowy egzemplarz koncernowej Felicii. Na horyzoncie pojawia się już następca – Fabia, jednak popyt na Felicię jest wciąż na tyle wysoki, że zapada decyzja o przeniesieniu jej produkcji do zakładu Kvasiny. Tam wytwarzano ją aż do 21 czerwca 2001 roku, wspierając sprzedaż licznymi, atrakcyjnymi edycjami specjalnymi, np. Mystery, Spring czy Trumf. Dziś, wiele z nich – chociażby Blu Sky z miękkim zwijanym dachem od Webasto czy Magic – są już poszukiwane przez kolekcjonerów. Z kolei specjalnie dla naszego rynku przygotowano m.in. edycje: Genua, Lato, Kliff i Perfekt. Łącznie, w latach 1994-2001 zbudowano ponad 1,4 miliona egzemplarzy wszystkich wersji, w tym najwięcej – 915 853 sztuk – odmiany hatchback, a najmniej – 3 992 egzemplarze – weekendowej Fun.

ŠKODA Felicia zalicza się do najważniejszych modeli w najnowszej historii marki. Stanowi pomost pomiędzy, w swym czasie bardzo nowoczesnym, przygotowanym własnymi siłami, modelem Favorit a w „pełni koncernową” Fabią pierwszej generacji, z roku 1999. W okresie produkcji tego właśnie modelu, ŠKODA była świadkiem największych zmian organizacyjnych i przeobrażeń związanych z nowym, strategicznym partnerstwem.

Dane techniczne samochodu ŠKODA Felicia 1.3 LXi, Typ 791, 1994

silnik: typu 781.136B rzędowy, czterocylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu, napęd kół przednich, rozrząd OHV napędzany dwurzędowym łańcuchem, chłodzony cieczą, chłodnica naporowa umieszczona z przodu pojazdu, wał korbowy ułożyskowany w trzech punktach, blok silnika odlany z metali lekkich , wymienne tuleje cylindrów
średnica cylindra: 75,5 mm, skok tłoka 72 mm, objętość skokowa 1289 ccm
stopień sprężania: 9,7:1
zasilanie: jednopunktowy wtrysk paliwa Bosch Mono-Motronic, katalizator
moc maksymalna: 68 KM przy 5500 obr./min
maksymalny moment obrotowy: 100 Nm/3750 obr./min
układ smarowania: ciśnieniowy
skrzynia przekładniowa: pięciostopniowa, mechaniczna, sterowana dźwignią umieszczoną w podłodze
układ hamulcowy: hamulce dwuobwodowe, z układem wspomagania, tarczowe z przodu, bębnowe z tyłu, okładziny bezazbestowe
zawieszenie przednie: kolumny McPherson, wahacze trójkątne, tylne: wahacze wleczone
ciekawostka: pierwsza seryjna, osobowa ŠKODA mogąca być wyposażona w układ ABS, wspomagania kierownicy i poduszki gazowe
nadwozie: samonośne, zamknięte, całkowicie stalowe, pięciodrzwiowe typu hatchback
wymiary nadwozia: długość 3860 mm, szerokość 1630 mm, wysokość 1420 mm, rozstaw osi 2460 mm
masa własna: 945 kg
ogumienie: bezdętkowe 165/70 R13, obręcze stalowe
czas przyspieszenia: 0-100 km/h: 16 s
prędkość maksymalna: 150 km/h
pojemność zbiornika paliwa: 42 litry
średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km
ilość zbudowanych egzemplarzy: łącznie ponad 1,4 mln wszystkich odmian

 

 

Autor: Tomasz Orlik, sierpień 2014
Fotografie: archiwum ŠKODY i Autora

 

Pierwsze egzemplarze nowej ŠKODY FABII właśnie opuściły linię produkcyjną i wkrótce trafią do klientów. Od 1999 roku ŠKODA FABIA jest jednym z najpopularniejszych modeli samochodów – nie tylko w Polsce, ale i na wielu europejskich rynkach.​​​​
​​​@skodaautonews to login pod jakim na Twitterze można odnaleźć nowo uruchomione konto ŠKODY. Nowy kanał będzie służył marce ŠKODA jako miejsce wymiany szerokich treści, zarówno firmowych, modelowych, jak i ciekawostek ze świata marki. ​
​​Wzrost przychodów ze sprzedaży o 5,1 proc. i po raz pierwszy w historii przekroczenie wartości 9 mld euro w pierwszym półroczu – z takimi wynikami sześć miesięcy 2018 roku kończy ŠKODA AUTO. Zysk operacyjny producenta utrzymał się na wysokim poziomie i wyniósł 821 mln euro. Od stycznia do czerwca dostawy do klientów wzrosły o 11,6 proc., osiągając rekordowy wynik 652 700 pojazdów. Sukces marki to wynik prowadzonej ofensywy modelowej.
​​Nowa ŠKODA FABIA łączy w sobie wszystkie dotychczasowe cechy bestsellerowego modelu, zaskakując zastosowaniem najbardziej zaawansowanych rozwiązań oferowanych wcześniej w droższych modelach. Nowa FABIA to jeszcze bogatsze wyposażenie standardowe oraz nowe pakiety promocyjne i nadal wyjątkowo niskie koszty eksploatacji.
Jeszcze bardziej dynamiczna, wyposażona w silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 140 kW (190 KM) – taka jest nowa, usportowiona wersja kompaktowego SUV-a – ŠKODA KAROQ SPORTLINE. Sportowy design nowego samochodu ŠKODY podkreślają dostępne w standardzie 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich oraz zapewniające komfort eleganckie, sportowe fotele. Wyposażony w innowacyjne rozwiązania z zakresu multimediów i bezpieczeństwa model zadebiutuje podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu.​
​​Podczas tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu odbędzie się światowa premiera nowej wersji kompaktowego SUV-a. Podobnie jak pozostałe modele z serii SCOUT, nowy KAROQ SCOUT wyposażony jest w napęd na cztery koła oraz sześciobiegową, manualną skrzynię biegów lub automatyczną skrzynię DSG o siedmiu przełożeniach.​
​​Nowoczesne rozwiązania technologiczne dostępne w samochodach marki ŠKODA to nie tylko udogodnienia zwiększające przyjemność jazdy, ale również narzędzia poszerzające naturalne zdolności percepcyjne kierowcy. Dzięki systemom bezpieczeństwa i przekazywanym przez nie informacjom, kierowca jest w stanie szybciej zareagować na liczne niebezpieczne sytuacje drogowe.​
​​​Tour de France to wyścig dla najlepszych rowerzystów na świecie. W trakcie całego wydarzenia o bezpieczeństwo zawodników dba sztab profesjonalistów. Jakie modyfikacje zastosowano w samochodach marki ŠKODA, by mogły one w pełni odpowiadać na potrzeby zespołów biorących udział w Tour de France i ułatwiać im wykonywanie swojej pracy?​​
Po „Wirtualnym Salonie”, przyszła pora na Interaktywną Akademię ŠKODY. To cykliczne prezentacje przeprowadzane przez doradców marki, które odbywają się w trybie online i umożliwiają klientom lepsze poznanie innowacyjnych rozwiązań ŠKODY.​​​
​​​​35 789 zarejestrowanych samochodów – to wynik z jakim pierwsze półrocze 2018 roku zakończyła ŠKODA, pozostając tym samym niekwestionowanym liderem rynku samochodowego w Polsce. Udane półrocze ŠKODA zamyka rejestracją 6 326 modeli w czerwcu.